Gezonde ogen met vitaminen

24/05/2020 by admin with 0 comments

5 beste vitaminen voor een goede ooggezondheid


Lenzen worden puur decoratief gedragen of omdat het noodzakelijk is. Ben jij een lenzendrager? Dan is het extra belangrijk om te zorgen voor een goede ooggezondheid! Lenzen vergen namelijk nogal wat van jouw ogen.

Gelukkig zijn er een aantal manieren om jouw ogen een oppepper te geven, zodat ze beter beschermd worden tegen invloeden van buitenaf. Denk bijvoorbeeld aan het binnenkrijgen van de juiste vitaminen ter bevordering van de ooggezondheid.

Op die manier zullen jouw ogen minder snel geïrriteerd raken – bijvoorbeeld wanneer je lenzen draagt. In dit artikel beschrijven wij daarom 5 vitaminen die je kunt gebruiken om een goede gezondheid van jouw ogen te verkrijgen en te behouden.

1. Vitamine A

Vitamine A speelt een belangrijke rol in het gezichtsvermogen door een helder hoornvlies (buitenste laag van jouw ogen) te waarborgen. Deze vitamine is ook een bestanddeel van het eiwit genaamd “rodopsine”. Dit is een eiwit in je ogen dat ervoor zorgt dat je kunt zien bij weinig licht.

Vitamine A-tekort is zeldzaam in landen zoals Nederland, maar toch zijn er mensen die een tekort aan deze vitamine hebben. Als een Vitamine A-tekort niet wordt aangepakt, dan kan dit leiden tot een ernstige aandoening die “xeroftalmie” wordt genoemd.

Xeroftalmie is een progressieve oogziekte die begint met nachtblindheid. Wanneer het vitamine A-tekort aanhoudt, kunnen je traankanalen en ogen uitdrogen. Uiteindelijk wordt je hoornvlies zachter, wat resulteert in onomkeerbare blindheid.

2. Vitamine E

Er wordt aangenomen dat veel oogaandoeningen verband houden met oxidatieve stress, wat een disbalans is tussen antioxidanten en vrije radicalen in het menselijk lichaam. Een goede ooggezondheid en het voorkomen van deze disbalans gaan dus hand in hand!

Vitamine E is een krachtige antioxidant die helpt je cellen (inclusief je oogcellen) te beschermen tegen schade door vrije radicalen. Dit zijn schadelijke moleculen die de gezondheid – zo ook van jouw ogen – in negatieve zin kunnen beïnvloeden.

Gelukkig kan een goede gezondheid van jouw ogen gewaarborgd worden door voldoende voedingsmiddelen te consumeren die rijk aan vitamine E zijn. Denk aan voedingsmiddelen zoals noten, zaden en bakoliën. Zalm, avocado en bladgroenten zijn ook goede bronnen van deze vitamine.

Daarnaast zijn er veel supplementen die deze vitamine bevatten. Deze voedingssupplementen, zoals multivitaminen met vitamine E, zouden echter alleen ter aanvulling op een gezond en gevarieerd dieet gebruikt moeten worden.

3. Vitamine C

Net zoals vitamine E, is vitamine C een krachtige antioxidant die je ogen kan beschermen tegen schadelijke vrije radicalen.

Bovendien heeft jouw lichaam vitamine C nodig om collageen aan te maken; een eiwit dat structuur aan je ogen geeft – vooral aan het hoornvlies en de sclera (ofwel het oogwit).

Citrus en tropisch fruit, paprika’s, broccoli en boerenkool bevatten bijzonder veel vitamine C, waardoor ze geweldige opties zijn om jouw ooggezondheid in topconditie te houden.

4. Vitamine B3 (Niacine)

De belangrijkste functie van niacine (vitamine B3) in je lichaam is om voedsel om te zetten in energie. Het werkt eveneens als een natuurlijke antioxidant die de ooggezondheid ten goede komt. Deze vitamine zorgt in jouw lichaam dus voor een echte win-winsituatie!

Supplementen met niacine moeten voorzichtig worden gebruikt. Bij gebruik in grote hoeveelheden (van 1,5 tot 5 gram per dag) kan niacine nadelige effecten voor de ogen hebben, waaronder wazig zicht en ontsteking van het hoornvlies.

Voordat je van start gaat met het nemen van een voedingssupplement met vitamine B3, is het belangrijk om eerst een medisch specialist (zoals een diëtist of huisarts) te raadplegen. Overschrijd in ieder geval nooit de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid, zoals aangegeven staat op de verpakking van het supplement.

Liever voldoende vitamine B3 uit voedingsmiddelen halen? In dat geval kun je kiezen om rundvlees, gevogelte, vis, champignons, pinda’s en peulvruchten aan jouw dieet toe te voegen.

5. Vitamine B2 (Riboflavine)

Een andere B-vitamine die is onderzocht in verband met het verbeteren van de gezondheid van jouw ogen, is riboflavine (vitamine B2). Als antioxidant kan riboflavine de oxidatieve stress in jouw lichaam, inclusief je ogen, verminderen.

Het Voedingscentrum raadt aan om ongeveer 1,1 tot 1,6 mg riboflavine per dag te consumeren. Voor kinderen geldt een lagere dosis (0,4 tot 0,7 mg per dag). Het is meestal gemakkelijk om deze aanbevolen dagelijkse hoeveelheid te bereiken, omdat veel voedingsmiddelen deze vitamine bevatten.

Enkele voorbeelden van riboflavinerijke voedingsmiddelen zijn haver, melk, yoghurt, rundvlees en verrijkte granen. Wanneer je streeft naar het verkrijgen van een goede ooggezondheid, dan mogen deze voedingsmiddelen niet aan jouw dieet ontbreken.

PLAATS COMMENTAAR

Aanbieding!